Home > Projecten > Bear v Shark > Weblogs > Een gesprek met theatermaker Arlon Luijten over Bear v. Shark
Een gesprek met theatermaker Arlon Luijten over Bear v. Shark
1-11-2011 Yo! Opera | Reacties
Uit het Bulletin van Het Kameroperahuis
HET GROTE GEVECHT TUSSEN DE BEER EN DE HAAI: DE HElE WERELD IS ERDOOR IN DE BAN. MR. NORMAN RIJDT ER MET ZIJN GEZIN VOOR NAAR lAS VEGAS, WAAR HET GEVECHT WORDT GEHOUDEN. ONDERWEG WORDT Hij GEPLAAGD DOOR VRAGEN. WAAR GAAT HIJ EIGENLIJK NAAR TOE? EN WAAROM? REGISSEUR ARLON LUIJTEN ONTWIKKELT IN DE WERKPlAATS VAN HET KAMEROPERAHUIS DE VOORSTEllING BEAR V SHARK, DIE IN DE OPERADAGEN ROTTERDAM IN MEI 2012 IN PREMIERE GAAT.
Bear v Shark laat zien hoe Mr. Norman wordt ingepakt door de hype rondom een gevecht tussen een beer en een haai in de darwin dome in Las Vegas. Mr. Norman denkt te zoeken
naar iets wezenlijks van waarde, maar wordt ongemerkt gemanipuleerd door de media die alles opkloppen tot absurde proporties. Chris Bachelder schreef de satirische cultro- man die arlon Luijten verbeeldt en verklankt in de gelijknamige voorstelling, samen met de twee componisten van COMPOST en in samenwerking met Alba Theaterhuis en het Kameroperahuis.
TEENNAGELS
In Bear v Shark legt authenticiteit het af tegen consumentisme. arlon Luijten: “Iedereen laat zich meeslepen door dit gevecht, zelfs de politieke en religieuze leiders. de wereld is opgesplitst in voorstanders van de beer en die van de haai. die dieren zijn geen symbool voor iets, het gaat om de pseudocontext, een context waarbinnen niet-relevante informatie betekenisvol aanvoelt. Zo kan een mediahype ontstaan. In de aanloop naar de WK voetbal zie je bijvoorbeeld Van Persie zijn teennagels knippen. Mensen kunnen niet meer selecteren wat belangrijk is. Het originele moment wordt verdrongen door de informatie eromheen.”
GESPONSORD ORAKEL
de pseudocontext heeft een hoofdrol in de voor- stelling. Vooral auditief. Luijten: “In het eerste deel vertellen we het verhaal met de middelen van de ‘vijand’: reclames, jingles, soundbites, productgerelateerde dingen. de twee compo- nisten, elizabet van der Kooij en Ben Lammerts van Bueren, schrijven complementaire muziek: de één maakt wegwerpmuziek bij de wereld van Mr. Norman en de ander geeft een tegenkleur
in bijna minimalistische klanken met cello en
slagwerk, sacrale muziek met een knipoog naar aziatische spiritualiteit. daarbij komt ook een amerikaanse vertelster, als een orakel van delphi gesponsord door Coca Cola, met boven- titels die steeds subjectiever vertaald zijn. Zij maakt alles zo glad dat de ziel eruit gaat en alleen de saus overblijft. daarna volgt een show- stop waarin ik met de muzikanten en acteurs in een persconferentie filosofeer over de motie- ven van Mr. Norman. deel 3 speelt zich af in de darwin dome waar Mr. Norman is aangekomen. de stijlen die we eerder zorgvuldig hebben opge- bouwd, mixen we tot één groovend spektakel. Ware muziek blijkt een truc, wegwerpmuziek blijkt integere kanten te hebben, alles gaat op zijn kop, op weg naar een apocalyptisch einde.”
HERTjES MET HELPDESK
Luijten kiest visueel niet voor veel. “geen video- beelden met neon uit Las Vegas. Het decor blijft sober. de muziek, de situatie, de taal, de optelsom van alles gaat de gekte uitdrukken. de performers dragen wel groteske kostuums, zoals van hertjes met een helpdesk als achter- lijf, vredig knabbelend aan een microfoon. Muzikaal-technisch is er inspiratie gezocht
bij Jacob ter Veldhuis, die ook goed gekeken heeft naar de amerikaanse low culture en
die ritmische en melodische patronen in spraak weergeeft. “In het derde deel van de voorstelling heb ik teksten uit het boek gere- construeerd en opgenomen. Het zijn een soort bekentenissen. Componiste elizabet van der Kooij knipt die uit elkaar en schrijft er muziek bij. Wij gaan die teksten vervolgens weer live op het toneel brengen.”
VERTROEBELD
de urgentie van het verhaal is groot, vindt Luijten. “Permanente afleiding is gevaarlijk. Iedereen laat alles maar continu binnenkomen. Je raakt je blik op je originele zelf kwijt, je geest wordt vertroebeld. Ik vertel het verhaal met theatrale middelen. goed theater dwingt je mentaal en fysiek aanwezig te zijn. er kan ook stilte heersen. daar zit een enorme kracht in.”
meer informatie op www.albathaterhuis.nl
HET GROTE GEVECHT TUSSEN DE BEER EN DE HAAI: DE HElE WERELD IS ERDOOR IN DE BAN. MR. NORMAN RIJDT ER MET ZIJN GEZIN VOOR NAAR lAS VEGAS, WAAR HET GEVECHT WORDT GEHOUDEN. ONDERWEG WORDT Hij GEPLAAGD DOOR VRAGEN. WAAR GAAT HIJ EIGENLIJK NAAR TOE? EN WAAROM? REGISSEUR ARLON LUIJTEN ONTWIKKELT IN DE WERKPlAATS VAN HET KAMEROPERAHUIS DE VOORSTEllING BEAR V SHARK, DIE IN DE OPERADAGEN ROTTERDAM IN MEI 2012 IN PREMIERE GAAT.
Bear v Shark laat zien hoe Mr. Norman wordt ingepakt door de hype rondom een gevecht tussen een beer en een haai in de darwin dome in Las Vegas. Mr. Norman denkt te zoeken
naar iets wezenlijks van waarde, maar wordt ongemerkt gemanipuleerd door de media die alles opkloppen tot absurde proporties. Chris Bachelder schreef de satirische cultro- man die arlon Luijten verbeeldt en verklankt in de gelijknamige voorstelling, samen met de twee componisten van COMPOST en in samenwerking met Alba Theaterhuis en het Kameroperahuis.
TEENNAGELS
In Bear v Shark legt authenticiteit het af tegen consumentisme. arlon Luijten: “Iedereen laat zich meeslepen door dit gevecht, zelfs de politieke en religieuze leiders. de wereld is opgesplitst in voorstanders van de beer en die van de haai. die dieren zijn geen symbool voor iets, het gaat om de pseudocontext, een context waarbinnen niet-relevante informatie betekenisvol aanvoelt. Zo kan een mediahype ontstaan. In de aanloop naar de WK voetbal zie je bijvoorbeeld Van Persie zijn teennagels knippen. Mensen kunnen niet meer selecteren wat belangrijk is. Het originele moment wordt verdrongen door de informatie eromheen.”
GESPONSORD ORAKEL
de pseudocontext heeft een hoofdrol in de voor- stelling. Vooral auditief. Luijten: “In het eerste deel vertellen we het verhaal met de middelen van de ‘vijand’: reclames, jingles, soundbites, productgerelateerde dingen. de twee compo- nisten, elizabet van der Kooij en Ben Lammerts van Bueren, schrijven complementaire muziek: de één maakt wegwerpmuziek bij de wereld van Mr. Norman en de ander geeft een tegenkleur
in bijna minimalistische klanken met cello en
slagwerk, sacrale muziek met een knipoog naar aziatische spiritualiteit. daarbij komt ook een amerikaanse vertelster, als een orakel van delphi gesponsord door Coca Cola, met boven- titels die steeds subjectiever vertaald zijn. Zij maakt alles zo glad dat de ziel eruit gaat en alleen de saus overblijft. daarna volgt een show- stop waarin ik met de muzikanten en acteurs in een persconferentie filosofeer over de motie- ven van Mr. Norman. deel 3 speelt zich af in de darwin dome waar Mr. Norman is aangekomen. de stijlen die we eerder zorgvuldig hebben opge- bouwd, mixen we tot één groovend spektakel. Ware muziek blijkt een truc, wegwerpmuziek blijkt integere kanten te hebben, alles gaat op zijn kop, op weg naar een apocalyptisch einde.”
HERTjES MET HELPDESK
Luijten kiest visueel niet voor veel. “geen video- beelden met neon uit Las Vegas. Het decor blijft sober. de muziek, de situatie, de taal, de optelsom van alles gaat de gekte uitdrukken. de performers dragen wel groteske kostuums, zoals van hertjes met een helpdesk als achter- lijf, vredig knabbelend aan een microfoon. Muzikaal-technisch is er inspiratie gezocht
bij Jacob ter Veldhuis, die ook goed gekeken heeft naar de amerikaanse low culture en
die ritmische en melodische patronen in spraak weergeeft. “In het derde deel van de voorstelling heb ik teksten uit het boek gere- construeerd en opgenomen. Het zijn een soort bekentenissen. Componiste elizabet van der Kooij knipt die uit elkaar en schrijft er muziek bij. Wij gaan die teksten vervolgens weer live op het toneel brengen.”
VERTROEBELD
de urgentie van het verhaal is groot, vindt Luijten. “Permanente afleiding is gevaarlijk. Iedereen laat alles maar continu binnenkomen. Je raakt je blik op je originele zelf kwijt, je geest wordt vertroebeld. Ik vertel het verhaal met theatrale middelen. goed theater dwingt je mentaal en fysiek aanwezig te zijn. er kan ook stilte heersen. daar zit een enorme kracht in.”
meer informatie op www.albathaterhuis.nl