Short Opera's
Op het programma van het Yo! Opera Festival van 2011 prijkten naast drie grotere voorstellingen maar liefst 19 kleine opera's. Jonge makers met verschillende achtergronden kregen de opdracht om een kort en krachtig vocaal stuk te maken, losjes gecentreerd rondom het thema 'Jonge Helden'. De wereld heeft helden nodig, zo was de overtuiging van Yo! Opera. Altijd. Mensen die tegen de stroom in zwemmen om hun droom te verwezenlijken. Die dingen doen zonder zich zorgen te maken over de consequenties. Die het verschil maken en op die manier een voorbeeld zijn voor anderen.
Met veel fantasie en creativiteit gingen de makers aan de slag. Met als resultaat een caleidoscoop aan muziektheatrale ervaringen. Het ene moment waande het publiek zich in de warme en gemoedelijke huiskamer sfeer van de Iranese musicus Sahand Sahebdivani's 'Mezrab'; het andere in de luidruchtige performance 'Sound of Protest' van de Griekse componist Thanasis Deligiannis. De in 2011 ontstane 'Occupy'-beweging stond centraal in 'Talking 'bout a revolution' van T.I.M.E., een opleiding voor muziektheatermakers die ook twee andere voorstellingen leverden. In 'Heroïne' werd curieus genoeg niet gezongen maar stond de adem -de basis van de stem- centraal. En in 'STURM' werd een lied van Schubert ('Mut') in een context van een puberfeest geplaatst. Héél jong talent kwam van Utrechtse scholen met de prikkelende presentaties 'Ik Held' en 'Tante is jarig'.
Ook meer ervaren makers hadden een plek in het festivalprogramma. Matthias Mooij en Thomas Myrmel lieten zich in 'A Chair on two legs' inspireren door held/charlatan Philippe Petit en zijn wandeling over een koord dat tussen de Twin Towers was gespannen. In 'BITCH' werkte operazanger Charles Hens met negen jongeren aan een scherpe confrontatie tussen de muziek van Wagner en hun persoonlijke verhalen. 'Het starende Meisje' van het Belgische Zonzo Compagnie was een beeldende voorstelling met muziek van Jan van Outryve en het Amsterdamse Likeminds liet de Britse regisseur Benji Reid los op Verdi's bewerking van het aloude Shakespearedrama 'Othello'.
Dat opera ook kan ontstaan vanuit popmuziek toonden de solovoorstellingen 'King of the Universe' van de jonge regisseur/componist/zanger Robin Coops en het inspirerende muzikale reisverslag van een Europese lifttocht met een caravan van Utrechter Tjerk Ridder. Susies Haarloks 'Veldwerk' vervlocht teksten van Utrechtse jongeren (zichtbaar op video) met krachtige, vaak komische popsongs als 'Ondiep-Zuid for Life'. De postmoderne roman 'Bear vs. Shark stond model voor de presentatie die regisseur Arlon Luyten en componisten Elizabeth van der Kooij en Ben Lammerts van Bueren maakten terwijl 'Elvis 2.0', de eerste proeve van zanger/componist Kasper Tarenskeen op operagebied, in de grote zaal van Huis a/d Werf plaatsvond. De foyer werd gevuld door 'De Tweede Mijl' van Anthony Dunstan dat over de lastige keuzes van een jonge componist -tussen werkelijkheid en kunst- handelde.
De Short Opera's van het laatste festival van Yo! bood een blik wat opera in de toekomst zou kunnen zijn, gezien vanuit het perspectief van jonge makers. Grote en kleine emoties, persoonlijk of idealistisch, serieus of grappig. Alle mogelijkheden kwamen langs in 19 korte opera’s van 15 minuten.
Met veel fantasie en creativiteit gingen de makers aan de slag. Met als resultaat een caleidoscoop aan muziektheatrale ervaringen. Het ene moment waande het publiek zich in de warme en gemoedelijke huiskamer sfeer van de Iranese musicus Sahand Sahebdivani's 'Mezrab'; het andere in de luidruchtige performance 'Sound of Protest' van de Griekse componist Thanasis Deligiannis. De in 2011 ontstane 'Occupy'-beweging stond centraal in 'Talking 'bout a revolution' van T.I.M.E., een opleiding voor muziektheatermakers die ook twee andere voorstellingen leverden. In 'Heroïne' werd curieus genoeg niet gezongen maar stond de adem -de basis van de stem- centraal. En in 'STURM' werd een lied van Schubert ('Mut') in een context van een puberfeest geplaatst. Héél jong talent kwam van Utrechtse scholen met de prikkelende presentaties 'Ik Held' en 'Tante is jarig'.
Ook meer ervaren makers hadden een plek in het festivalprogramma. Matthias Mooij en Thomas Myrmel lieten zich in 'A Chair on two legs' inspireren door held/charlatan Philippe Petit en zijn wandeling over een koord dat tussen de Twin Towers was gespannen. In 'BITCH' werkte operazanger Charles Hens met negen jongeren aan een scherpe confrontatie tussen de muziek van Wagner en hun persoonlijke verhalen. 'Het starende Meisje' van het Belgische Zonzo Compagnie was een beeldende voorstelling met muziek van Jan van Outryve en het Amsterdamse Likeminds liet de Britse regisseur Benji Reid los op Verdi's bewerking van het aloude Shakespearedrama 'Othello'.
Dat opera ook kan ontstaan vanuit popmuziek toonden de solovoorstellingen 'King of the Universe' van de jonge regisseur/componist/zanger Robin Coops en het inspirerende muzikale reisverslag van een Europese lifttocht met een caravan van Utrechter Tjerk Ridder. Susies Haarloks 'Veldwerk' vervlocht teksten van Utrechtse jongeren (zichtbaar op video) met krachtige, vaak komische popsongs als 'Ondiep-Zuid for Life'. De postmoderne roman 'Bear vs. Shark stond model voor de presentatie die regisseur Arlon Luyten en componisten Elizabeth van der Kooij en Ben Lammerts van Bueren maakten terwijl 'Elvis 2.0', de eerste proeve van zanger/componist Kasper Tarenskeen op operagebied, in de grote zaal van Huis a/d Werf plaatsvond. De foyer werd gevuld door 'De Tweede Mijl' van Anthony Dunstan dat over de lastige keuzes van een jonge componist -tussen werkelijkheid en kunst- handelde.
De Short Opera's van het laatste festival van Yo! bood een blik wat opera in de toekomst zou kunnen zijn, gezien vanuit het perspectief van jonge makers. Grote en kleine emoties, persoonlijk of idealistisch, serieus of grappig. Alle mogelijkheden kwamen langs in 19 korte opera’s van 15 minuten.